woensdag 1 april 2020

14 Maart: En weer terug naar huis...

De koffers moeten worden ingepakt; gisteravond hadden we al wat gedaan en nu de rest. Het is voor het eerst dat we aan het einde van de vakantie nog zoveel plek en kilo's over hebben 😅

De ontbijtruimte van het hotel is nogal beperkt. Dat slaan we maar even over. We vliegen om 14.35 uur dus we hebben nog tijd om iets te doen. Dat 'iets' wordt een bezoek aan Celebration en dat kunnen we mooi combineren met een ontbijtje.
Celebration is een charmant plekje, het verhaal gaat dat dit ooit door Disney is opgericht. Of het nu echt waar is of niet, het is allemaal keurig verzorgd met mooie huizen en gazonnetjes.
We vinden snel een parkeerplek recht tegenover een leuk eettentje dat uitkijkt over het meertje in het 'centrum'. We kiezen alle 4 voor het zelfde soort ontbijt maar dan steeds in een andere combinatie. En m'n ouders zijn het er mee eens: je kunt prima gebakken aardappeltjes eten bij het ontbijt 😄

Na het ontbijt, heerlijk in het zonnetje want ook nu is het weer prachtig weer en een graad of 28, zoeken en vinden we nog een brievenbus zodat ook de kaarten van m'n ouders nog net voor ons vertrek op de bus kunnen. We rijden nog een extra rondje voor wat foto's en dan is de inspiratie op en gaan we naar het vliegveld.

Het inleveren van de auto is zo gebeurd en we krijgen nog een verrassing want we hoeven niet het volledige huurbedrag te betalen. Het scheelt ruim $160,- dus dat vinden wij heel sympathiek.

Als we alle spullen uit de auto hebben gaan we met de MIAMover naar de vertrekhal. Het is niet helemaal overzichtelijk/duidelijk omdat we op de plek binnenkomen waar je de securityrij in gaat en we eerst door moeten lopen naar de check in balies. We hebben snel de boardingpassen en kofferlabels en kunnen dus ook snel de koffers afgeven. Ook nu staat er TSA Pre op de boardingpassen en ook hier scheelt het een enorme rij. Ik vraag voor de zekerheid nog even aan een TSA beambte hoe het komt dat we dit (alweer) hebben maar volgens hem is het volledig random.

We wachten nog een tijdje bij de gate voor we kunnen boarden. De overstaptijd op Newark is maar 1,5 uur en het duurt lang voordat het vliegtuig komt, maar alles verloopt toch keurig op schema en we kunnen op de geplande tijd gaan boarden. Voor dit segment hebben we gisteren bij het inchecken maar economy plus stoelen geboekt want anders hadden we alleen nog maar 4 heel erg verspreide stoelen kunnen kiezen. We zitten nu 2 aan 2 en lekker ruim. En dit vliegtuig heeft schermpjes dus we kunnen ook nog een film kijken.

We krijgen nog iets te drinken en een zakje pretzels. Het is een uur of 3 vliegen naar Newark en hebben een mooi uitzicht op Manhattan. We hoeven hier niet door security dus we hoeven alleen van de aankomst- naar de vertrekgate te lopen en die liggen vlak bij elkaar. Geeft ons mooi de tijd om een broodje te eten.
Het valt ons op dat het vliegveld heel netjes en modern is. Niet met de 'standaard' stoelen maar met zitjes op verschillende hoogtes met tablets en oplaadpunten.

Het vliegtuig staat al aan de gate en het boarden begint dan ook mooi op tijd. De vlucht zit niet vol maar voordat het 'mag' vinden sommige mensen het nodig om alvast een lege rij stoelen te claimen. Geniet ervan zou ik zeggen. Je kunt ook wat rijen delen zodat iedereen wat ruimer zit. Maar goed, that's me 😁 Wij zitten gewoon weer op 2x2 stoelen achter elkaar en dat zit prima. We vermaken ons met een filmpje, dutje, beetje lezen... het is een rustige vlucht. We krijgen vrij snel het 'diner': chicken or pasta en afgezien van de salade smaakt het prima en het ijs is gelukkig 'gewoon' vanille.

Een uurtje voor we gaan landen krijgen we nog een ontbijtje alhoewel ontbijt... het is een klef croissantje en een yoghurtje. Dat deed Swiss vorig jaar toch een heel stuk beter. Het wordt met een redelijke noodgang weer opgehaald en niet veel later wordt de landing op Schiphol al weer ingezet.
Ook dat mooi op tijd want het is nog geen 07.00 uur. Dan volgen de verplichte nummers: wachten tot je het vliegtuig uit kunt, door de paspoortcontrole, een halve marathon lopen naar de bagageband, wachten op de koffers, door de douane en dat alles mooi op tijd om de shuttle van 08.12 uur te halen naar het hotel. De Corona maatregelen zijn hier inmiddels merkbaar want we mogen alleen via de achterdeur de bus in.

Binnen 5 minuten zijn we weer bij het hotel en haalt Jurgen de auto. De bagage past ook in onze kofferbak alhoewel dat toch net even wat minder ruim is als de Expedition 😄.
Ondanks dat we nog maar 100 mogen rijdt het op deze rustige zondagmorgen goed door en tegen 10.00 uur zijn wij weer thuis. De koffers van mijn ouders worden overgeladen en zij gaan daarna vrijwel meteen naar huis.